🎉 Spustili jsme náš nový plugin pro WordPress! Stáhnout nyní

Příležitosti pro elektronické obchodování ve východní Evropě

S pokračujícím rozvojem světové ekonomiky hledají společnosti stále častěji nové trhy, na které by mohly expandovat. Východní Evropa se díky svému relativně nevyužitému potenciálu a příznivému podnikatelskému prostředí stává pro mnoho společností stále atraktivnější destinací. Pokud hledáte příležitosti pro elektronický obchod ve východní Evropě, jste na správném místě. V tomto obsáhlém průvodci se zabýváme příležitostmi v řadě východoevropských zemí: Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko.

Elektronické obchodování v České republice

Česká republika má více než 10 milionů obyvatel a vysoce vzdělanou pracovní sílu. V zemi sídlí také řada velkých společností, například Škoda, Volkswagen a DHL. Česká republika má dobře rozvinutou infrastrukturu a je členem Evropské unie. Díky těmto faktorům se Česká republika stává stále atraktivnější destinací pro společnosti zabývající se elektronickým obchodováním.

Podle údajů společnosti Statista bude mít české odvětví elektronického obchodování v roce 2022 hodnotu přibližně 7 miliard eur a do roku 2025 se předpokládá hodnota přibližně 9,5 miliardy eur. Český e-commerce se na maloobchodních tržbách v zemi podílí 13 procenty.

Z 10 milionů obyvatel České republiky lze téměř 6 milionů považovat za zákazníky nakupující online, přičemž do roku 2025 se jejich počet zvýší na přibližně 7 milionů. Co se týče platebních metod, je Česká republika známá vysokou mírou používání hotovosti. Například platba na dobírku je stále nejoblíbenějším způsobem platby a představuje přibližně 40 % transakcí. Téměř 30 % transakcí tvoří bankovní převody.

Elektronické obchodování v Maďarsku

Maďarsko se nachází ve středovýchodní Evropě a má více než 10 milionů obyvatel. Maďarsko v předválečných letech silně rostlo a je členem Evropské unie, i když jeho političtí představitelé často balancují na hraně toho, co EU povoluje. Úředním jazykem je maďarština, ale hojně se zde mluví také anglicky. Maďarsko nabízí společnostem zabývajícím se elektronickým obchodem řadu výhod, včetně příznivého daňového prostředí a dobře rozvinuté infrastruktury.

Podle údajů společnosti Statista bude mít české odvětví elektronického obchodování v roce 2022 hodnotu přibližně 4,5 miliardy eur a do roku 2025 se předpokládá hodnota přibližně 7 miliard eur.

Počet zákazníků elektronického obchodu v Maďarsku rychle roste, zejména v posledních letech. Důvodem je růst využívání internetu (v roce 2020 je uživateli internetu 85 % Maďarů) a bezhotovostní platby, jako jsou mobilní platby a elektronické bankovnictví, které se stávají populárnějšími a uživatelsky přívětivějšími. V letech 2016 až 2021 zaznamenalo Maďarsko jeden z největších nárůstů počtu online nakupujících v Evropské unii. Podíl nakupujících na internetu vzrostl o 26 procentních bodů, uvedl Eurostat. Více než 70 procent lidí alespoň jednou nakoupilo online.

Většina Maďarů (45 procent) dává při nakupování na internetu přednost bezhotovostním platbám, například kreditními a debetními kartami. Zákazníci mohou například zaplatit kurýrovi kartou. Stále oblíbená je však také dobírka. Tyto dvě možnosti jsou také nejvíce dostupné v internetových obchodech v Maďarsku. Nejoblíbenějším způsobem přepravy je již několik let doručení kurýrem, které volí 80 procent nakupujících. Pro 38 procent z nich jsou výhodnější výdejní místa, zatímco 36 procent volí běžné poštovní doručování. Stále oblíbenější jsou v Maďarsku také balíkové automaty, které si vybralo 27 procent respondentů. Při výběru způsobu doručení jsou pro Maďary nejdůležitějším faktorem náklady na dopravu.

Elektronické obchodování v Polsku

Polsko je velká země s více než 38 miliony obyvatel. Polsko má diverzifikovanou ekonomiku a je členem Evropské unie. Úředním jazykem je polština, ale hojně se zde mluví také anglicky. Polsko nabízí společnostem zabývajícím se elektronickým obchodem řadu výhod, včetně velkého trhu, dobře rozvinuté infrastruktury a příznivého daňového prostředí.

Více o elektronickém obchodování v Polsku se dočtete v jiném blogu.

Elektronické obchodování v Rumunsku

Rumunsko je země s více než 19 miliony obyvatel. Rumunsko má diverzifikovanou ekonomiku a je členem Evropské unie. Úředním jazykem je rumunština, ale hojně se zde mluví také anglicky. Rumunsko nabízí společnostem zabývajícím se elektronickým obchodem řadu výhod, včetně velkého trhu, dobře rozvinuté infrastruktury a příznivého daňového prostředí.

V roce 2020 mělo Rumunsko 15,35 milionu uživatelů internetu, což představovalo více než 78 % populace. Podle DataReportal navštívilo v roce 2020 nákupní webové stránky 78 procent Rumunů a 70 procent z nich alespoň jednou nakoupilo online. Ačkoli většina Rumunů používá k přístupu na internet mobilní telefon (87 procent), více než polovina online objednávek se stále uskutečňuje prostřednictvím notebooku (54 procent).

Až 95 procent objednávek je zadáváno národním prodejcům. Přestože studie GPeC uvádí, že téměř třetina Rumunů dává přednost nákupu v čínských obchodech (27 %) nebo v jiných členských státech EU (23 %). To je také důvod, proč AliExpress patří k nejlepším internetovým obchodům v Rumunsku.

Rumunský trh elektronického obchodování dosáhl v roce 2021 tržeb ve výši 3,2 miliardy dolarů. Podle zprávy European E-commerce Report 2022 vzrostl internetový maloobchod v tomto roce meziročně o 11 % na objem trhu 6,2 miliardy eur. Podle společnosti Statista se očekává, že v letech 2022 až 2025 poroste tento trh složenou roční mírou růstu o 16 %.

Elektronické obchodování na Slovensku

Slovensko je malá země s přibližně 5,5 milionu obyvatel. Slovensko má diverzifikovanou ekonomiku a je členem Evropské unie. Úředním jazykem je slovenština, ale hojně se zde mluví také anglicky. Slovensko nabízí společnostem zabývajícím se elektronickým obchodem řadu výhod, včetně dobře rozvinuté infrastruktury a příznivého daňového prostředí.

Podle údajů společnosti Statista bude mít slovenský elektronický obchod v roce 2022 hodnotu přibližně 2,5 miliardy eur a do roku 2025 se předpokládá, že bude mít hodnotu přibližně 4 miliardy eur. Z 5,5 milionu obyvatel Slovenska lze téměř 3 miliony považovat za zákazníky nakupující online, přičemž do roku 2025 se jejich počet zvýší na přibližně 3,1 milionu.

Pro Slováky je cena stále nejdůležitějším faktorem při nákupu konkrétního výrobku. Přesto je stále více milovníků vysoké kvality i přes vysokou cenu. To souvisí s růstem příjmů v této zemi. Zvyšuje se také informovanost spotřebitelů. Slováci stále častěji kontrolují složení a původ výrobků. Typický slovenský zákazník se nejprve podívá na cenovku, pak na dopravce a nakonec se nechá zlákat přidanou hodnotou v podobě slevy.

Hlavní platební metodou Slováků je mobilní telefon. Následují předplacené karty. Na třetím místě se 17% podílem na trhu jsou kreditní karty. Nejméně transakcí - 2 % a 3 % - se uskutečnilo bankovními převody a elektronickými peněženkami.

Největším odvětvím slovenského elektronického obchodu je móda. Vytváří 37 % příjmů z elektronického obchodu v zemi. Následuje elektronika a média. Tento sektor tvoří 28 % příjmů z elektronického obchodování.

Tip: Důvěryhodnost internetových obchodů je na Slovensku vysoká, ale častou překážkou online nakupování je silný zvyk vyzkoušet si zboží osobně. Nabídněte jim podobný zážitek z nakupování a zaujměte je dopravou zdarma a cenovými výhodami, které v kamenných obchodech nenajdou.

Elektronické obchodování v Bulharsku

Bulharsko je země v jihovýchodní Evropě s přibližně 6,9 milionu obyvatel. Na severu sousedí s Rumunskem, na západě se Srbskem a Makedonií, na jihu s Řeckem a Tureckem a na východě s Černým mořem. Bulharský trh elektronického obchodování vygeneroval v roce 2021 tržby ve výši přibližně 1 miliardy dolarů a do roku 2025 se očekává, že elektronický obchod v Bulharsku dosáhne objemu trhu 1,588 miliardy dolarů.

Podle zprávy o evropském elektronickém obchodování z roku 2022 více než polovina Bulharů (56 %) v posledních třech měsících nakupovala online. V Bulharsku má chytrý telefon více než 60 % obyvatel. Přesto se online nákupy stále odehrávají hlavně na stolních počítačích, kde se v roce 2022 uskuteční 59 % nákupů, uvádí Statista. Mladí lidé objednávají nejčastěji přes mobilní telefony.

Pokud jde o způsoby platby, většina online spotřebitelů platí na dobírku. Podle poskytovatele platebních služeb Ppro se až 67 % plateb v elektronickém obchodě provádí v hotovosti. Oblíbené jsou také kreditní karty a elektronické peněženky, které tvoří 15 % nákupů na internetu.

Pro zvýšení návštěvnosti vašich webových stránek v Bulharsku je zásadní místní marketing a SEO, ale abyste to mohli udělat efektivně, musíte svůj obchod přeložit pro bulharský trh. To je velmi snadné pomocí Clonable. S přeloženou verzí svého obchodu můžete mít svůj obchod zaindexovaný v bulharských vyhledávačích a generovat tak bezplatnou organickou návštěvnost. Dalším skvělým a velmi účinným způsobem, jak generovat kvalitní kvalifikovanou návštěvnost, je reklama Google.

Závěr: Elektronický obchod a podnikání ve východní Evropě

- Dychtiví zákazníci, malá konkurence

Na rozdíl od vyspělých trhů, jako je Německo nebo Velká Británie, je východoevropský trh elektronického obchodování stále v plenkách. Jen málo místních konkurentů, pokud vůbec nějací, obsluhuje rostoucí počet mladých zákazníků, kteří rádi nakupují přes internet. Je tedy ideální čas, abyste se do něj pustili.

- Rychlý růst (lepší než v západní Evropě)

Zatímco západoevropský trh je větší, východní Evropa roste rychleji a do roku 2020 dosáhne téměř 30% růstu.

- Dlouhá a šťastná cesta před námi
Rozšíření elektronického obchodu ve východní Evropě bylo v roce 2020 pouze 41 %. Srovnejte to s obrovskými 86 % v západní Evropě, kde jsou nakupující mnohem více v zajetí. Trh elektronického obchodování má ve východní Evropě stále velký prostor k růstu - vezměme si například Polsko, kde se očekává, že trh elektronického obchodování v hodnotě 29,6 miliardy dolarů vzroste do roku 2025 na 47,1 miliardy dolarů.

Máte ještě otázky?

Pak vyplňte níže uvedený formulář.

Související blogy: